30 maja 2015

Naturalna potrzeba piękna


Po co ludzie tworzą i w ogóle do czego im to potrzebne? Czyli słów kilka o sztuce, jej historii oraz ludzkich potrzebach.

Od czasów prehistorycznych ludzie rozwijali różne umiejętności, które skupione były głównie na sztuce przetrwania. Tworzyli narzędzia, wymyślali nowe sposoby ułatwiające im pracę oraz codzienne obowiązki, ale... czuli, że potrzebują czegoś więcej. Czegoś, co pozwoli im przedstawić rzeczywistość na swój sposób. Tak powstało to, co dzisiaj nazywamy sztuką. Od malowideł naskalnych aż po malarstwo, rysunek, rzeźbę i grafikę, a także muzykę, taniec i film.


Dlaczego człowiek zaczął tworzyć, zamiast na przykład poświęcić ten czas na konieczną do wykonania pracę czy odpoczynek? Myślę, że wynika to właśnie z naturalnej dla człowieka potrzeby piękna i chęci rozkoszowania się dziełami, które pozwolą oderwać się od rzeczywistości, wyrazić siebie czy pokazać coś światu. To właśnie jest powód, dla którego wśród umiejętności praktycznych ludzie zaczęli interesować się sztuką, która w pewien sposób także była niezbędna w ich życiu.

Sztuka jest niezbędna. Gdybym tylko wiedział do czego.
                                                         André Malraux

Potrzebna jest, by móc w życiu odczuć coś więcej niż to, co oferuje nam codzienność, pobudzić zmysły, może zaszokować. Zrobić w naszym wnętrzu coś, dzięki czemu wybudzi nas z usypiającej codzienności.

A Ty coś tworzysz? Jeżeli tak to koniecznie napisz o tym w komentarzu!

10 komentarzy:

  1. Kocham sztuke, jest dla mnie czymś wyjątkowym

    OdpowiedzUsuń
  2. Kocham szkice :)
    http://syllenadagga.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja uwielbiam sztukę! Od wszystkich wernisażów i wystaw, kończąc na mojej własnej twórczości :)


    malowane-roza.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. U mnie od małego opierało się wszystko na "tworzeniu"... trochę muzyki, trochę tańca, trochę plastyki... Do dziś, tworzę na codzień, więc nie wyobrażam sobie dnia bez sztuki :) Przy okazji bardzo ładny rysunek w poście :) Pozdrawiam :)

    http://lady-awa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Pięknie opisane! Sztuka na w życiu człowieka jest bardzo potrzebna. Tak jak napisałaś, pozwala nam oderwać się od rzeczywistości i problemów. Dzięki sztuce potrafimy wyrazić swoje emocje, uczucia. Ja jestem na etapie nauki szkicowania, od września mam w planach zapisać się na jakiś kurs, mam nadzieję, że to mi jakoś pomoże rozwijać swoją pasję :) Za sztukę uważam także fotografię i uwielbiam robić zdjęcia.

    http://onceethought.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Dla mnie sztuka jest czymś dzięki czemu odchodzę z tego świata i potrafię być choć przez chwilę gdzie indziej to piękne chwile. Kocham sztukę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czuję dokładnie to samo. Uwolniona wyobraźnia potrafi przenieść w najbardziej odległe i niesamowite zakątki duszy.

      Usuń
  7. Ja również wierzę, że w człowieku istnieje naturalna potrzeba piękna. Sama kiedyś napisałam u siebie podobny tekst i doszłam do wniosku, że potrzeba sztuki jest potrzebą pierwotną. Całym sercem wierzę, że to prawda! :) Kocham malarstwo, najbardziej renesansowe i barokowe.
    Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Pięknie napisane , ja robię filmiki krótkometrażowe robię zdjęcia ale nie takie zwyczajne :)
    http://aryabloguje.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń